System POS to ogromne ułatwienie, w szczególności dla branży restauracyjnej. Jak wyglądała historia tego rozwiązania? Przeczytaj ten artykuł i poznaj odpowiedź na to pytanie.

Program, który zmienia się cały czas

Oprogramowanie do zarządzania restauracjami zawsze się zmienia, przekształca i ewoluuje. Najprostszy system POS — obsługa sprzedaży, który szybko i skutecznie dostarcza zamówienia do kuchni — jest obecnie zastępowany przez platformy technologiczne tzw. wszystko w jednym, które oferują nie tylko obsługę sprzedaży, ale także usługi np.: zamówienia online, karty lojalnościowe, karty upominkowe, czy CRM.

Kilka słów o pierwszych systemach POS

Pierwsze systemy POS przeznaczone dla restauracji były podstawowymi systemami rejestrującymi przepływ gotówki. W połowie lat siedemdziesiątych IBM wprowadził elektroniczny rejestr kasowy (ECR), pierwszy system komputerowy wykorzystywany przez przemysł restauracyjny. System POS pomógł obsługiwać zamówienia w sposób uregulowany i zapewniał klientowi możliwość potwierdzenia odbioru zamówienia, zawierający m.in.: prawidłowo odliczony podatek oraz całkowity koszt posiłku. Jednak większość restauracji, w tym okresie nie przetwarzała danych z kart kredytowych za pośrednictwem POS. Korzystano z telefonów, których użycie powodowało wydłużenie czasu oczekiwania do co najmniej 30 sekund i powodowało to opóźnienia w obsłudze terminala POS. W latach 80. narodził się Internet, pozwalający na przeprowadzenie szybkich transakcji. Właściciele restauracji mogli przetwarzać karty kredytowe przez Internet, aby usprawnić swoją działalność gastronomiczną. W 1992 roku powstało pierwsze oprogramowanie POS dla systemu Microsoft Windows.

Jak POS zmienia przemysł restauracyjny?

Obecnie nowoczesny system sprzedaży POS zmienia przemysł restauracyjny na dwa sposoby:
1. Wzrostem poziomu usług. Z usprawnionym procesem sprzedaży restauracje są teraz w stanie tworzyć kulturę restauracji opartą na wysokiej jakości usług.
2. Spadkiem zatrudnienia. Dzięki nowoczesnym systemom POS nie istnieje potrzeba zatrudnienia większej liczby pracowników. System umożliwia nam sprawniejszą i dokładniejszą obsługę sprzedażową.
Ponadto możliwe jest korzystnie z systemów „Mobile POS” i „Cloud POS”. Zaawansowane technologicznie systemy POS umożliwiają, właścicielom restauracji posiadanie wiedzy o kliencie poprzez pozyskanie informacji o tym, kim są, ile wydają, skąd pochodzą, kiedy gościli ostatnim razem. Z punktu widzenia klienta ww. systemy zapewniają im wygodę, nienoszenia portfela pełnego kart, a posiadania wszystkiego w telefonie. Systemy te są stale aktualizowane, a przechowywane dane bezpieczne.